Stuber Andrea

Aase-díj

Egri Márta, Dengyel Iván

laudáció

díjátadó,   2015.XII.14.

 

2015-ben Aase-díjat kapott színművészek laudációja

 

Egri Márta

 

Egri Márta természetesen nem csak epizodista. De ha kell, akkor az. Ha úgy van rá szükség, kifogástalan szakmai minőségben ad elő epizódot vagy formál meg kis szerepet. Pályája fényesen indult a hetvenes évek Vígszínházában és azon túl is: filmen, tévéjátékokban. Azután különböző kacskaringókat tett, több színházon és eltérő intenzitású pályaszakaszokon keresztül jutott el a jelenig. Számos főszerepet eljátszott nagyszerűen, s most is készen áll rá nyugodtan, felvértezetten, bölcs derűvel. Egri Márta ma az egyik legpotensebb, legkíváncsibb, szakmailag legambiciózusabb színésznője korosztályának. Alkalmanként izgalmas szereplője az alternatív szcénának, Gergye Krisztiánnál, ugyanakkor természetes eleganciával adja hozzá megbízható szaktudását Orlai Tibor szórakoztató színházához, miközben alap-anyaszínésznő a tatabányai Jászai Mari Színházban: Mamóka a Padláson, Polina Andrejevna a Sirályban, nagynéni A kripliben, Sosana a Mikvében. Öröm és jóleső várakozás sejteni, hogy még mennyi minden lehet belőle.

 

Dengyel Iván

 

Dengyel Iván, amióta átjött a határon, s gyökeret eresztett, hol ezt, hol azt játszik. Tisztán, aggodalmas lelkiismeretességgel teszi, amit enged számára az élet. Panaszkodnia nem kell. Nekünk, nézőknek kell panaszkodnunk, hogy nem látjuk őt többször olyan helyzetben, amikor a legnagyobbak szintjén teljesíthet. Ilyen volt például az a felolvasószínházi est a Petőfi Irodalmi Múzeumban, amikor Berzsenyi Dánielt elevenítette meg mint tökéletesen kidolgozott figurát. Egyszerre értette és érezte a behemót, érzelmektől sújtott vad nemest és a vers-madarat vizsgáló, izgatott művészt. Volt ellenállhatatlan komédiás az öreg Mahon szerepében főiskolás fiatalok között, A nyugati világ bajnokában. Volt a görög királyfi megrendült nevelője a Phaidrában, a parányi Pincében. Volt Bouton, a kutyahűségű szolga, s vállán vitte a jeleneteket az Álszentek összeesküvésében az Új Színházban. Ő az, aki úgy találja el a groteszk stílust, hogy nem csinál semmit, csak természetesen viselkedik.

Dengyel Iván a Vígszínház tagja, és mindig ott van a színen, amikor súlyos, erős férfiszínészre van szükség egy epizódban. Számítani lehet rá.

 

 

Stuber Andrea