Stuber Andrea

Lett fotel

Szabó Márta

interjú

kultura.hu 2008.IV.24.

 

Lett fotel

 

Szabó Márta változatos színészi repertoárt mondhat magáénak. Margaritát alakítja a Nemzetiben, játszik Szabó Réka Tünet együttesének Alibi című produkciójában, a Vidéki Színházak Fesztiváljára pedig a Móricz Zsigmond Színházzal érkezik, mivel rendszeres szereplője Bodó Viktor nyíregyházi munkáinak.

 

– De hogy egy-egy estén a Somi Panni és a Sivasakti Kalánanda Táncszínház Angyalok a kocsmában című előadásában is fellép, ez már mindennek a teteje!

– Két éve kezdtem el indiai táncra járni Somi Pannihoz, aki összeállította ezt a műsort, amelyben én sajnos nem táncolok, hanem férfiverseket mondok a borról. De közben Szabó Rékánál teljesült az a vágyam, hogy mozgásszínház részese legyek. Régóta szerettem volna ezt: nem feltétlenül a beszédet használni kifejezésre, hanem a mozgást, a testemet. Szívesen játszanék el olyan szerepet, amiben nem kell megszólalni.

A teste bizonyára készségesen áll rendelkezésére. Alkatilag olyan, mint egy atléta. Jó, hát talán inkább mint egy atlétafiú. Milyen sportot űzött?

– Semmilyet. Épp a napokban kellett valakinek megesküdnöm, hogy soha semmit nem tettem ezért az izmos, inas alakért. Genetikusan vagyok ilyen, anyukámtól örököltem.

A fesztiválra Bodó Viktor Fotel című darabjával jönnek. Bodóval többedszer dolgozik.

Olyannyira, hogy Bodó készülődő társulatához tartozom, és január óta próbáljuk a Holt lelkeket. A MU Színház mutatott fogadókészséget a Bodó Viktor által létrehozandó színház iránt, és most folyik a pályázgatás az anyagi feltételek megteremtésére. De a fő csapásirányom egyelőre nem ez, hanem egy áprilisi nyíregyházi bemutató. A Veszedelmes viszonyok színpadi változatában készülök Merteuil márkiné szerepére, Koltai M. Gábor rendezésében. Utána egy másik izgalmas feladat vár rám: Pintér Béla hívott, ugorjak be Az őrült, az orvos, a tanítványok és az ördög című előadásukba Szalontay Tünde helyére, a májusi brüsszeli vendégjátékukon.

– A Fotel hogyan született?

– Bodó Viktor – tőle kissé szokatlanul – kész, vaskos szövegpéldánnyal érkezett az első próbára. A könyv javarészt azt tartalmazta, ami a Motelből kimaradt. De aztán a munka során egészen másfelé kanyarodtunk. Egy elmegyógyintézet a helyszín, történet nincs, emberi sorsok vannak, azokat villantjuk fel. Nagyszínpadi bemutató volt, bérletben ment, keltett némi felháborodást és értetlenséget. Ennek sok oka volt, az egyik nyilván az, hogy Viczei Zsolt meztelenül mond el egy monológot. Tanárok is tiltakoztak, óvták a diákokat a produkciótól. Viktor nyitottan fogadta a véleményeket, több közönségtalálkozót is tartottunk, bár ezekre szinte mindig azok jöttek el, akik szerették az előadást – vagy csak nem szólaltak fel az ellenzők –, így nem igazán sikerült megvitatni a reakciókat. De Viktor az érthetőség kedvéért sok mindent megváltoztatott. Például, mivel többen felvetették, hogy miért Fotel, ha sehol egy fotel, ezért végül belekerült az előadásba az a fotel, amely egyébként az egész próbafolyamat alatt bent volt.

Stuber Andrea