Stuber Andrea

Horror az Asbóth utcában

King: Dolores

ajánló

CompLex Magazin 2008.IV.

 

Horror az Asbóth utcában

 

Stephen King – aki szellemesen és nem kisképűen Bestsellasaurus Rexnek hívja magát – a világ egyik legnépszerűbb kortárs írója. Az Egyesült Államok Maine államában él, születésétől kezdve, vagyis hatvanegy éve ugyanabban a kisvárosban, Bongorban, ahol voltaképp az összes regénye is játszódik. (Egy 23 szobás, több mint százéves házban lakik a feleségével és a gyermekeivel, akik közül az egyik nem átallott, titokban és álnéven, szintén regényírni kezdeni.)

King a horror, a scifi, a fantasy élő klasszikusa, akinek Magyarországon is igen tekintélyes a rajongótábora. Nem meglepő, hogy több King-fan is akad ama színházi bemutató stábjában, amelyik a Dolores című darab április 27-i premierjére készül a Shure Stúdióban. Mindenekelőtt Ács János rendező, aki szerint Stephen King zseni, s leginkább Dickenshez hasonlítható. Például abban is, hogy Dickens regényeit annak idején folytatásokban olvashatta a lapokban a közönség, King pedig úttörője volt az interneten fejezetenként közölt, az olvasók kívánságait figyelembevevő regényírásnak.

Stephen King nem írt Dolores címen színdarabot, mint ahogyan más címen sem. Regényeket és filmeket teremtett, de dráma nem fűződik a nevéhez, jóllehet – mint Ács János mondja – szinte minden műve kész dráma. A rendező szerint King a munkáiban nemcsak tájképfestő, de nagy pszichológus is, aki szinte mellékesen, vagy talán nem is tudatosan alkot erős kamaradarabokat és óriási szerepeket. (Ez utóbbiról azért Kathy Bates alighanem tudna mesélni, hiszen ő Oscar-díjat kapott a King regényéből készült Tortúra című film női főszerepéért.) King a legjobb műveiben – amelyek számát Ács húszra becsüli – szinte strindbergi elemzettségű kapcsolatokat hoz létre a szereplői között. Márpedig ennél többet, jobbat egy színházi produkció alkotói nem is kívánhatnak. Ezt a nézők nevében is megerősíthetjük.

Amikor Ács János a Dolores című regény színházi bemutatási jogát elkérte az illetékesektől, meggyőződhetett arról, hogy Stephen King ipara világméretű: van európai ügynöksége, amerikai ügynöksége és távol-keleti ügynöksége, s mindegyiknél ég az alkalmazottak keze alatt a munka. A Budapesti Kamaraszínház David Joss Buckley színpadi változatához jutott hozzá, ezt fordította le (és dolgozta át kissé, a rendezővel együtt) Székhelyi Fruzsina, talán azonnal az édesanyjára és a nagynénjére gondolva. A mű főszerepeit ugyanis az Egri nővérek alakítják a magyarországi ősbemutatón, Egri Kati és Egri Márta, akik elég régóta nem találkoztak egymással a színpadon. Legutóbb 1996-ban szerepeltek együtt a Kamaraszínházban, akkor a Ruszt József rendezte Bánk bánban. Igaz, azóta egymás anyját-lányát is eljátszották a Régimódi történetben, a Bereményi Géza által készített tévésorozatban.

A Dolores voltaképp valós eseményeken alapuló, pszichológiai krimi. A helyszíne Stephen King vidéke, egy sziget, kompnyi járásra a kisvárostól. Itt lakik a jómódú hölgy, Vera Donovan (Egri Kati) akinek bejárónője, Dolores Claiborne (Egri Márta) egy gyilkosság eseményeit meséli el, amely a teljes napfogyatkozás leple alatt történt. A további szereplők: Dolores férje, Joe St George (Haas Vander Péter, aki szintén King-hívő) és a kislányuk, Selena (Trokán Anna e.h.) valamint egy ügyvéd, Garett Thibodeau (Mesterházy Gyula). A cselekmény tulajdonképpen egy kihallgatás, amelynek keretein belül visszamegyünk a múltba – praktikusan időváltások, flashbackek játszódnak majd le előttünk –, hogy végül rácsodálkozzunk arra, mi és miért történt a teljes napfogyatkozás perceiben. Kivéve persze a Stephen King-fanatikusokat, akik nem fognak csodálkozni, hiszen ők eleve ismerik Dolores összes titkát.

Stuber Andrea