Stuber Andrea

Halál vonós hangszerekre

Schiller: Ármány és szerelem

komáromi színház

próbariport

Népszabadság Jövő 7 2005.II.18.

 

Halál vonós hangszerekre

 

A magyar-szlovák határ túloldalán található komáromi Jókai Színház pont olyan, mint bármelyik vidéki színházunk. Vagy majdnem pont olyan. Kevesebb pénzből, nehezebb körülmények között csinálnak színházat az ottaniak. És a színészbüfében knédli a körítés az ebédül kínált sült hús, dinsztelt káposzta mellé.

A komáromi Jókai Színház elmúlt ötvenéves, s társulatát két éve vezeti a színész-igazgató Tóth Tibor. Háromszázhúsz férőhelyes nagytermükben és a stúdiószínpadon öt-hat bemutatót tartanak évadonként. A prózai produkciók iránt – a színháziak némi fájdalmára – kisebb az érdeklődés, mint a zenések iránt, de húsz-huszonöt előadásig a drámák is elélnek. A My Fair Ladyt viszont negyvenszer játszották el eddig, és lenne még kereslet rá, de lassan kénytelenek megválni a darabtól – nem képesek tovább fizetni a jogdíjat.

A Jókai Színház épp teljes üzemmódra kapcsolt. A Stúdióban egy kortárs orosz szerző, Nyikolaj Koljada drámáját próbálják. A Mese a halott cárkisasszonyról színrevivője Czajlik József, aki vendégként érkezett a Bárkáról, de nagyon is otthon van, hiszen ebből a színházból szerződött pár éve Budapestre. A nagyszínpadon Schiller Ármány és szerelem című drámáját készülnek bemutatni. E mű színpadra állítására a főrendező Verebes István Görög Lászlót hívta meg. Az egri színész – eleddig egyszeres rendező – fáradhatatlanul ingázik Heves megye és Révkomárom között. Történetesen akkor bámészkodunk bele a munkájába, amikor a nagy hevű, romantikus dráma utolsó jelenetét, a tragikus végkifejletet próbálja. A főszereplő szerelmespár legalább tízszeres halált hal ezen a délelőttön, annyiszor kell ismételni. A színészek mögött egyelőre a II. József című Szomory-darab díszlete magaslik – mivel ezt játsszák majd délután –, s ideiglenes piros széken rogyadozik a mérget ivott Lujza, vagyis Holocsy Kati. Majd megadóan tűri, hogy Ferdinándja (a Kolozsvárról ideszerződött Tyukodi Szabolcs) újra meg újra vonszolgassa őt a színen. A sok ismétlésre azért van szükség, mert ezt a jelenetet muzsika kíséri. Csellóhangverseny hangjaira, zenei jelekre kell tennie a dolgát tizenöt szereplőnek. Jönni, halottat kivinni, fényképezni, letartóztatni, ravatalozni, leróni, elvonulni. Ezt alaposan be kell gyakorolni, hogy minden klappoljon.

Néhány dolgos óra múltán sor kerülhet egy másik jelenetre: a Ferdinánd szívéért vetélkedő két nő, Miller Lujza és Lady Emilia Milford találkozására. Itt már igazi színészi-rendezői pusmogásokat, tanakodásokat és kísérleteket folytatnak a résztvevők. Holocsy Kati az ideális pozíciót keresi, amelyből Lujzaként szerényen, de mégis határozottan szembeszegülhet a magas rangú hölggyel. (Holocsy Kati két éve végzett a pozsonyi színifőiskolán. Félkész alakításán is érződik már Lujza erős belső tartása.) Bandor Éva a Milady hangját próbálgatja: mennyire legyen nyílt a Ferdinánd áhított szerelmét bíró leánykával. (Bandor Éva a társulat vezető fiatal színésznője, akinek tehetségét s teljesítményét a hazai szakma is ismeri és elismeri: Jászai Mari-díj tanúsítja ezt.) Az idő lejárt, Görög Lászlónak indulnia kellene Egerbe. Ám a szereplők kérnek még egy újrázást, mert az előbb valami nem sikerült, s ne érjen véget rosszul a mai munka. Meg ne csak a mai ne! – tehetjük hozzá jókívánságul.

Az Ármány és szerelem bemutatója: február 18.

Stuber Andrea