Stuber Andrea

Esetleges

Mikszáth: A Noszty fiú…

kaposvári Csiky Gergely Színház

színikritika

Zsöllye 2003.V.

 

Esetleges

Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival

Kaposvári Csiky Gergely Színház

 

fsz Kovács Zsolt, Csonka Ibolya, Balla Eszter, Tóth Richárd, Karikás Péter mv, Sarkadi Kiss János, Márton Eszter, d  Szegő György  j Cselényi Nóra  r Babarczy László

 

A Noszty fiú esete Tóth Marival című széles medrű, nagy sodrású Mikszáth-regény voltaképp a két címszereplővel foglalkozik legkevésbé. Övék a cselekmény fő vonala ugyan, mégis róluk tudjuk meg tán a legkevesebbet a könyvből. Ez valószínűleg megnehezíti a színrevivők dolgát – akik számosan voltak eddig, egy bohókás pillanatban még musicalt is fabrikáltatott Mikszáthból az Operettszínház 1971-ben, Farkas Ferenc zenéjével -, hiszen egyrészt el kell játszani a sztorit a két, kevéssé megírt főhőssel, másrészt szelektálni kell az összes többi, jóval érdekesebb szereplő között. S hogy a színpadra alkalmazó, illetve rendező mely személyeket és eseményeket válogat be, ez eligazíthat bennünket abban, hogy mit tart fontosnak megmutatni a műből. De például Kaposváron a Noszty fiúnak az az esete van, amikor nem derül ki, hogy Babarczy László – aki színpadra alkalmazó és színrevivő egyszemélyben – mit talál ma különösen figyelemre méltónak, izgalmasnak, netán elevenbe vágónak a regényből. No jó. Ettől ez még egy flott, gördülékeny, élvezetes, jószagú előadás lehet. De hát nem az. Olykor-olykor nekilóduló, többnyire mégis inkább csak botladozó produkció.

          A bemutatónak a színlap szerint három segédrendezője és egy játékmestere is volt. De elkelt volna még valaki a forgalmat irányítani vagy a színpadot átrendezni, mindenesetre elejét venni a rendszeres szereplőtorlódásnak. Mert Szegő György kör alaprajzú, igen szerény használati értékű emelvényeket tervezett, s az azok közötti kis áteresztő képességű helyen kell rendszeresen be- és kiaraszolgatnia a jelenetek közti táncos sokadalomnak. Jószerével tovább tart bejönniük és kimenniük, mint eljárni néhány taktusnyi táncukat. Elbánik az ormótlan díszlet az intim kettősökkel is. Tóth Mari és Velkovics Rozália például elég mulatságos látvány nyújt, amint dunyhástul-párnástul felfekszik a csupasz magaslatra, hogy ott mímeljen meghitt, pletykálós lányéjszakát. Nem szívesen hagynám említetlenül azt a klasszikus színpadi bénaságot sem, ahogy az urak kártyáznak. Négyes partijuk úgy fest, hogy az asztal két oldalán ülnek valamennyien, mivel jobban szeretik magukat láttatni, mint a lapjaikat elfedni egymás elől.

Nincs könnyű helyzetben a két főszereplő. Balla Eszter – aki olyan hangon beszél, hogy az ember állandóan attól tart, hogy mindjárt dalra fakad – legalább eljátszik egy egyszerre elszánt és bizonytalan, szerelmes Tóth Marit. Tóth Richárd Noszty Ferijéről viszont semmi nem derül ki – ambiciózus? lusta? szófogadó? tüzet fogott? hiú? unott? -, azon az egyen kívül, hogy rendesen ki tudja rakni a csárdást. A kettejük mögött kibontakozó tabló pedig nem fest túl hízelgő képet sem a 19.század eleji Magyarországról, sem a 2003-as kaposvári társulatról. Van néhány kiváló színész, aki toronymagasan kiemelkedik ebből az előadásból is. Körülöttük pedig – sok kicsi, de fontos és markánssá tehető szerepben – sorakoznak a pöszék, hamisak, darabosak, vagy csak jelentéktelenek és érdektelenek (persze kivételek mindig akadnak). Most akkor inkább a kiválóakat veszem lajstromba.

Ott van Lázár Kati Máli nénije, aki furmányos, energikus és élettel teli. (Voltaképp az ő édes szája involválja az esetet, hiszen Noszty Feri egy mázsa bonbont ígér neki a Tóth Mari elbolondítása projektért.) Ott van Kovács Zsolt mint becsületben megszikkadt Tóth Mihály. Olyan vészterhesen tud feszengeni a félsötétben egy fotel előtt, amikor beforgatja őt a színpad Kopereczky elé (visszautasítani a Nosztyék házassági ajánlatát), hogy abban benne van minden büszkeség, balítélet, értelem, érzelem egyszerre. Így állok, mást nem tehetek, mondja az állása, és ez az állás a legkifejezőbb az egész előadásban. És ott van még Varga Zsuzsa, aki a szüreti mulatság végén elementárisan végigsöpör a színen, majd az utolsó képben még visszatér egy tánccsoportban, Noszty Feri partnereként. Említették korábban a darabban, hogy a vőlegényjelölt Noszty úrfi egy színésznőt pezsgőztet naponta. Aha, most pedig megtáncoltatja a színésznőt, aki tényleg színésznő – bólintunk.

Stuber Andrea