Stuber Andrea

Halottas ház

Kesselring: Arzén és levendula

Karinthy Színház

színikritika

Criticai Lapok 2000. II.

 

Halottas ház

Kesselring: Arzén és levendula

Karinthy Színház

 

Tizenkét hulla a pincében! Ennek hallatán nyilván ájuldozott a Művész Színház közönsége az Arzén és levendula 1947-es magyarországi ősbemutatóján. Ma szem nem rebben a hírre. Öldöklésileg tréningben vagyunk. Megedzett bennünket a tévé, a mozi, a video, a számítógépes játék. Régebben a "békebeli" krimik úgy festettek, hogy egyvalakit eltettek láb alól, aztán a detektív lassú, szívós munkával kinyomozta, ki a gyilkos. Az efféle, harminc-negyvenéves bűnügyi filmeken ma úgy elalszik a néző öt perc múltán, mint villany a lépcsőházban. Most akciófilmek meg thrillerek vannak, gyors snittekkel, sok vérrel, rengeteg fegyverrel, számolatlan halottal. Aki ezekhez szokott, arra nem hat megdöbbentő erővel, hogy két vénkisasszony ribizli aromájú méregkoktéllal intéz el egy tucat kóbor öregurat.

Akkor viszont mi biztosíthatja, hogy Joseph Otto Kesselring klasszikus fekete komédiája működjön a színpadon? Alighanem az abszurditás. Az pedig a végletekig kiélezhető ellentmondásból fakad, mely a szolid idős hölgyek közege és stílusa, valamint tette között feszül. Minél elegánsabb, finomabb és konzervatívabb a Brewster-ház légköre, annál hihetlenebb a pincebéli tömegsír léte. S annál életképesebb a mű morbid humora.

Adottságait tekintve a Karinthy Színház eleve nem ideális helyszín a darabhoz. Ezen a szűkös, térhiányos színpadon csak nyomor és tömegnyomor jöhet szóba. Hogy a Brewster-nővérek jómódban élnek, arra nemigen következtethetünk É. Kiss Piroska olcsó, szegényes, kopottas díszlete láttán. (Mely a lépcsőtől felfelé úgy hat, mintha nem is maga a díszlet, hanem annak hátulja volna) Persze a fényt nem űző külsőségeket feledtethetné a játék, ha Karinthy Márton technikásabbnak mutatkozna a levezénylésében.

Az ember hajlamos azt gondolni, hogy egy könnyed vígjáték nem olyan rendezőigényes, mint mondjuk a Shakespeare-drámák, de ez súlyos tévedés. Ha egy bohózat próbaidőszakában kétbalszemes rendező ül a nézőtéren, akkor ott nagy valószínűséggel nézhetetlen előadás fog születni. Karinthy munkája arra utal, hogy a színrevivő ízlésével és humorával nincs itt gond, viszont stílus- és főleg ritmusérzékből jelentős a deficit. Hogy példálózzam: ott van az a jelenet, melyben O'Hara felügyelő – akit Ádám Tamás játszik, egyébként a legautentikusabb modorban valamennyi szereplő közül – felolvassa színdarabját. Tasnádi Csaba nyíregyházi változatában (mely verziót Karinthy használja) ez a monológ felpörgetett, végigakciózott, tapsos magánszám volt. Itt töredezett, tempótlan, rendezőileg ügyetlenül felszabdalt betétszámocska.

Az előadás a maga szerény színészi befektetésével kitermeli a minimálhozamot. Margitai Ági és Pásztor Erzsi öregasszonya és Szacsvay László dilinyós öregura persze hálás feladat, evidens alakítás és tuti siker. Vincze Gábor Péter (Mortimer) szintén mindenből – gesztusból, mimikából, reagálásból – azt nyújtja, ami a legkézenfekvőbb. Némi többletigény, nagyobb ambíció, öntevékeny agyalás csupán a Jonathan-Einstein kettős, vagyis Quintus Konrád és Szakács Tibor játékában fedezhető fel. Van is benne, jár is érte köszönet.

Stuber Andrea