Velencei kalmárból pesti pénzügyes |
Shakespeare: A velencei kalmár |
Bp-i Kamaraszínház |
színikritika |
Elite 1998.V. |
A modernizált Shakespeare esete
Velencei kalmárból pesti pénzügyes
Alföldi Róbert legújabb kurrens színházi áruja A velencei kalmár a Tivoli Színházban. A fiatal színész, aki mostanában inkább a rendezéseivel hívja fel magára a figyelmet, mint a játékával, ezúttal Shakespeare-ből készített saját verziót. A bonyolult mesét - melyben szerelem, intrika és bosszú szálai szövődnek egymás mellé - modern korba, vagyis pénzközpontú, agresszív, sőt brutális világba helyezi. Amelyben nemcsak a mobiltelefont, a villódzó klipeket vagy az üzletasszony Portia elegáns titkárnőjét találhatjuk ismerősnek, de a gátlástalanságot, az intoleranciát és az erőszakot is. Shakespeare sem volt kifejezetten romantikus e darabban, de Alföldi nála sokkal illúziótlanabb. Nála Antonio (László Zsolt) és Bassanio (Bozsó Péter) nem pusztán baráok, hanem nyílt homoszexuálisok. Lorenzo (Dózsa László) nem csak megszökteti Shylock lányát, hanem mindjárt partiba is dobja. Portia (Egri Kati) nem szépségével, fiatalságával és erényeivel hódítja meg Bassaniót, hanem férjül veszi. Jó sok pénzért. (Árukapcsolással megkapja hozzá a fiú szeretőjét, Antoniót is.) És ebben a hideg, mohó, kegyetlen közegben Shylock - a legmeggyőzőbb alakítást nyújtó Rátóti Zoltán - pluszbüntetést is kap kétségbeesett bosszúálló igyekezetéért: a darabban elhangzó utolsó szavain túl még szabályosan agyonverik őt a velencei ifjak. Hogy aztán galerijük fékevesztetten tomboljon az utolsó felvonásban.
Az előadás lendületesen működik, a ritmus kifogástalan, a külsőségek hatásosak. Élvezetesen fecseg a felszín, s szinte észrevétlenül hallgat a mély.