Házon kívül

Schisgal: Második nekifutás

Vidám Színpad

színikritika

Népszava 1996. IX.

 

Házon kívül

 

Itt van az ősz, már ahol. A Vidám Színpadon tart még a nyár, legalábbis a nyári színházi fesztivál. A program utolsó pontjaként Murray Schisgal Második nekifutás című komédiája került közönség elé, Csáki Judit fordításában, Szilágyi Tibor vezette partizáncsapat előadásában.

Schisgal jól bevált szerző, kinek legújabb műve sem fog csalódást okozni annak, aki nem vár tőle túl sokat. Kedves, ügyes kamarakomédia. Elbolondozik az ízléstelenség határáig, de nem lépi át. Ez már-már bravúrnak tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy nemi úton terjedő fertőzés szolgáltatja a bonyodalmat. (A történet: ötvenes úr otthagyja családját, fiatal szeretőjéhez költözik, aki nem kifejezetten monogám típus.)

Eléggé rendben van a dolog. Szilágyi összeszedett egy csapatot – zömmel jól nézhető színészekből –, sóhajtozós díszletbe telepítette őket (a díszlet azt sóhajtja: micsoda amerikai lakást tudnánk mi színpadra varázsolni, ha lenne pénzünk!), majd odaállt kollégái elé s közé, hogy rendezgesse őket és játsszék velük. Maga domborítja a megszédült családapát, míg az ifjú barátnő szerepében Földesi Judit fittyfirittykedik. Rátóti Zoltán házibarátot alakít, láthatóan örömét lelve a karakterformálásban. Színes kis játékainak legbájosabbika, amikor házi kosztra kiéhezetten megeszik egy tányér levest. A szöveg szerint gombás árpalevest, de nem kétséges, hogy az elnagyoló hajlamú kellékes valami üres kockalöttyöt adott be a színre. Rátóti mégis oly révült élvezettel kanalazza be, hogy egy-egy háziasabb nézőnek biztosan kedve támad főzni rá.

Külön élvezet a feleség szerepében fellépő Andai Györgyi. Ő meglehetősen dologtalanul lézeng munkahelyén, a Budapesti Kamaraszínházban, pedig virágzóan elvirágzó korban van. Játszhatna erőteljes, drámai anyát és vonzó, érett asszonyt. Most "házon kívül", vígjátékban mutatja meg, hogy izgalmas színpadi jelenség; titokzatos, decens nő, fanyar, félszáraz humorral.

Egyébként az egész előadásban az a legérdekesebb, hogy hová került. A Vidám Színpad speciális, egyedi közönsége elé. A Révay utcába javarészt negyven-ötven év körüli, vagy még idősebb házaspárok járnak, gyakran többen együtt, baráti vagy munkahelyi társaságként. Egyszerű, kedélyes emberek. Ha úgy hozza jókedvük, még a színpadra is felszólnak; felajánlják segítségüket Szilágyi Tibornak, amikor egy csurig töltött whiskyspoharat kell kiürítenie. S aztán ez a derék, kedves közönség a második felvonásban egyszercsak telibe találtatik. (Gondolom én.) Abban a frenetikus jelenetben, amelyben Szilágyi és Andai megvádolják egymást a házaséletük ellaposodásárt. Amikor huszonkét évi együttlét után először beszélnek nyíltan arról, hogy melyiküknek mi nem volt jó és hogyan lett volna jó.

Kíváncsi lennék, vajon hány nézőt érintett meg ez a jelenet. Ha csak három és felet, már megérte. Hiszen akkor három és felen a lehető legnagyobb színházi élményben részesültek: felismerték önmagukat a tükörben. És ettől talán iciripicirit megváltoznak. Ez a legtöbb, amit színház adhat. Nagyobb jótétemény, mint egy új adórendelet.

Stuber Andrea