Stuber Andrea

Napillanatok

kecskeméti bábfesztivál

reflexió

ciroka.hu  2022.VI.

 

Túl a rejtélyeken

Rémes érzés volt: lehet, hogy nem olvastam-láttam a Fehérlófiát? Vagy igen, csak elfelejtettem? Mindenesetre hosszú percekbe telt megemésztenem a Veres András rendezte egyszemélyes előadás elején az információt, hogy Fehérlófia ember, a mamája viszont ló. El sem tudom képzelni, ki lehetett az apja.

Ám a színész, Lendváczky Zoltán játékának kedélye és cinkossága hamar túllendített a zavarba ejtő problémán. Ebben a segédeszközökben dúskáló, hercig produkcióban Grosschmid Erik minden bábja gyönyörűség: az archaikusra vésett, kiérlelt arcú Fanyűvő, Kőmorzsoló, Vasgyúró, vagy a rezgő szemű szőrpamacs Hétszünyű Kapanyányi Monyók a szájából kilógó színészujjakkal. A főhős rugósan ringóan kiállított, egyszerű kis fabáb. Van egy mozdulata – nem egyszer, hanem mesei ismétlődéssel: reggel, miután felkel, karemelést végez. Ekkor, reggelre kelve, karemelve egyszer csak megszületik a címszereplő, a sportos, hősies Fehérlófia személyisége. Ő az, ott van, fából.

 

A báb lába

Ahány báb, annyiféle bábláb. A legegyszerűbb fajta alighanem az olyan lelógó bumszli, mint amilyen annak a paprikajancsi forma kesztyűsbábnak volt, amit Kenéz Ágoston húzott a kezére a békéscsabaiak Pán Péter című, amúgy nem bábelőadásában. Viszont a freeszfe-s produkcióban a halhatatlanságra vágyó kis fakirályfi olyan karikalábakat kapott, hogy valósággal lóra termettnek látszott tőle. A veszprémi Rómeó és Júlia szereplői vékony, hosszú, hajlékony lábakat viseltek, csinos kis cipőkkel. Megható látványt nyújtott, ahogy Shakespeare ifjú hősszerelmese a lábát lógázta, vagy bakfisosan lifegett Júlia bokában csatolt lábfeje. A Kolibri Emmájának formás, arányos lábában kék gömb formálta meg zökkenőmentesen a térdízületet és a bokát. És ha a tengeri állatok nem úsznának, hanem mennének, akkor biztosan nekik is jutott volna lábból néhány érdekes darab.

 

 A közös tudás

A szombathelyi Mesebolt Bábszínház kiemelkedő Lili és a bátorság-előadása kapcsán sok mindenről lehet (és kell is) beszélni. Most csak azt az egy motívumot említeném e bujkáló hasábokon, hogy a cirkusz milyen nagyszerű közege, helyszíne, tárgya a bábszínháznak. Egyszerű, stílusos, kackiás síkbábok a maguk szerény mozgatási lehetőségeivel is kiválóan helyt állhatnak kötéltáncosként, akrobataként vagy erőművészként.

A Lili és a bátorságban a bűvész élő (Lukács Gábor) és a partnernője is élő (Csató Kata), akit eltüntet egy ládából. A játék mulatságossága, sőt iróniája abból fakadt, hogy minden kunszt nyilvánvaló volt számunkra. Láttuk: az eltüntetőláda épp elég nagy ahhoz, hogy az eltüntetett személy elbújhasson benne. Amikor azonban Lukács Gábor kinyitotta a láda ajtaját, s Csató Kata láthatólag nem volt odabenn, akkor a fesztiválközönség spontánul hozta az ihletett és meglepett cirkuszközönség halk morajú ááá-ját, óóó-ját.

A gyerekközönségnél nincs is jobb a bábszínházban, ha csak ez az egy nem: a bábszakmai közönség.

Stuber Andrea