Stuber Andrea

Francia négyes

Dumas: A három testőr

színikritika

spirituszonline.hu   2021.IV.24.

 

Francia négyes

A három testőr

Pannon Várszínház

 

Lassan fél éve már, hogy élő színházat nem láthatunk. Ugyanakkor sztrímel előadásokat számos olyan színház, amelynél valamelyest pótolhatunk most, ha korábban nemigen látogattuk az illető teátrumot. Ilyen például a veszprémi Pannon Várszínház, amelyet Vándorfi László azután hozott létre meglehetős bátorsággal, hogy kilenc évig igazgatta a veszprémi Petőfi Színházat, majd az önkormányzat másnak adta át a vezetői megbízást. A Vándorfi alapította városi szomszédvár színház – amely helyszínét tekintve közel is esik a Petőfi épületéhez – immár húszéves. Műsorával természetesen a gyerek- és ifjúsági közönségre is gondol. Ennek egyik példája az igazgató által rendezett 2015-ös A három testőr-bemutató, amit most egy szűk hétre közzétettek az e-színház felületén.

A három testőr elnyűhetetlen darab, legyen akár könyv, rajzfilm, képregény, film vagy színház a megjelenési formája. Biztosra vehető, hogy a gyerekek elsősorban a kardozások miatt szeretik, és alighanem épp ez az, amitől a regény színrevitele különösen munkás feladat. Tagadhatatlan, hogy a veszprémiek ezen nem spóroltak: számos hosszú, mozgalmas, tömeges vívójelenetet tartalmaz az előadás – ez a színlap szerint a Rochefort-t játszó Kiss T. István érdeme. Még harcias lányok is vívnak egymással (női párbajtőr vagy mi). A legnagyobb körültekintést az igényli, amikor valamelyik testőr két ellenféllel is küzd egyszerre. Ilyenkor a támadónak gondosan ki kell várnia a maga sorát, nehogy akkor csapjon le, amikor hősünknek épp a másikkal van dolga.

A vívásfelelősnél nem kevésbé fontos alkotótárs Krámer György koreográfus, hiszen a nagy személyzetű produkcióba sűrűn ékelődnek táncos betétek. Az előadás zenei anyaga enyhén zavarba ejtően vegyes, de fontos közreműködője Puccini, akinek több operarészlete is elhangzik, sőt eléneklés alá vettetik. Az például bizarrnak mondható, amikor a színpad hátuljában elhelyezett díszhárfánál vonagló táncot mutat be Pap Lívia a Milady szerepében, miközben elöl Buckingham herceg a Nessun dormát énekli magyar szöveggel. Pap Líviának több ilyesféle szám is jut, ezeket a színésznő szép, átélt drámaisággal vonagolja el. Az adaptáció az idő előrehaladtával egyre inkább átcsúszik a testőrök kalandjaiból a Milady gyötrelmesen gonosz történébe. Neki nem lesz jó vége.

Vándorfi és a társulat már járatosnak mondható Alexandre Dumas kalandos világában, hiszen pár évvel korábban hasonló stílusban, zenés játékként mutatták be a Monte Christo grófját. Ahhoz tervezte Kovács Yvette Alida azt a kétszintes, csigalépcsős, rácsos fémvázas díszletet, amelyet A három testőr-előadás újrahasznosít. Ami akkor jó volt például börtönnek, itt is megfelel cellának, budoárnak, kocsmai szállásnak vagy bármi másnak. Fontos, hogy az alsó szinten sok tágas, üres tér legyen – kell a hely a vívásnak, verekedésnek. A színpadmélyen vetített háttér, balra fent hangsúlyos elemként megdöntött korpusz; Krisztus a kereszten magasodik az alanti alantas emberi történet fölé. Az előadás végén szintek különülnek el, amikor Constance Bonacieux vezetésével a Marseillaise-t harsogva vonulászni kezd a pórnép, míg a király, a bíboros, az urak és a Milady összeszorulnak az emeleti rácsos zugban – úgy másfél évszázadnyit mutatva előre.

D’Artagnan számára – akit a kedvesen lenge Szelle Dávid játszik – nem jól kezdődnek a dolgok, hiszen elsőre a kocsmában úgy elverik, mint egy taknyos kölyköt. Vitézi talpraesettsége csak később kezd kibontakozni. Bár ekkoriban is az a legfeltűnőbb vonása, hogy vehemensen vall szerelmet a nőknek gyakorlatilag az első pillantással egyidőben. Mindenekelőtt jótevő házigazdája feleségének, Bonacieux asszonynak, akit Staub Viktória formál meg bájosan. Jó látni őt – ekkor, 2015-ben még bakfis, aki a Pannon Várszínházban nevelkedett kislánykora óta, azóta pedig végzős színinövendék lett az Színház- és Filmművészeti Egyetemen.

A szereposztásban – némiképp indokolatlannak látszó módon – néhány kettőzés történt. Molnár Ervin energikusan és mindkét figurát kicsit elrajzoltan adja Bonacieux-t és a királyt. Szente Árpád Csaba pedig egyfelől Aramisként, másfelől Buckingham hercegként veszi ki a részét a játékból. Athos Koscsisák András, Porthos Keresztesi László – hangosak, harciasak és jól forgatják a kardot. Richelieu bíborost Gazdag Tibor alakítja, láthatólag minden szempontból megfelelő kondícióban ahhoz, hogy a színészi pálya kínáljon még neki nagyobb, komolyabb, bonyolultabb feladatot.

Az előadás zajos, mozgalmas, gördülékeny. Ízlésére nézve nem túl szigorú. Jól el lehet képzelni a láttán, hogy szeret rá bemenni a fiatal közönség és hancúrviháncolva jön ki róla.

A három testőr (Pannon Várszínház)

Szereplők: Szelle Dávid, Koscsisák András, Keresztesi László, Szente Árpád Csaba, Molnár Ervin, Gazdag Tibor, Pap Lívia, Staub Viktória, Kiss T. István, Pánics Lilla, Oravecz Edit, Lenchés Márton, Farkas-Csányi Attila, Punk Péter

Jelmez: Justin Júlia

Díszlet: Kovács Yvette Alida

Koreográfus: Krámer György

Vívás: Kiss T. István

E-színház, 2021. április

Rendező: Vándorfi László

Stuber Andrea