Nemzetközi járat |
kisvárdai fesztivál |
tudósítás |
kultura.hu 2010.VI.22 |
Nemzetközi járat
Az évek jönnek, mennek, de júniusonként tíz napra megáll az idő. A megálló helye: Kisvárda. A határon túli magyar színházak fesztiválja maga az örökkévalóság, kicsiben.
A városka főutcáján ugyanazok a kék-sárga transzparensek hirdetik a résztvevő színházak nevét, a Rákóczi-teremben ugyanazokon a kényelmetlen iskolai faszékeken ülve nézünk előadást, és a művelődési ház melletti büféasztaloknál ugyanazok kevergetik kis műanyagpohárban a kávéjukat, mint akik tavaly, tavalyelőtt meg azelőtt. (Egy változás azért feltűnik: a főutcai Corso Kávéház portálja felett új cégér hirdeti a Jobbikot. És talán az is új szín, hogy a fesztiválközpont mellett határon túli indiánok zenélnek a helyi gyermeksereg látványos örömére.)
A Magyar Színházak 22. Kisvárdai Fesztiváljának idei programja úgy gazdag, hogy menetközben szegényedett is. Az anyagi források beszűkülése miatt nem jöhetett el néhány nagyobb utaztatási költségű produkció, például az UNITER-díjas temesvári Rosencrantz és Guildenstern vagy az Újvidéki Veszedelmes viszonyok. Néznivaló így is maradt bőségesen. A Pécsi Országos Színházi találkozó szinte nyaralófesztivál Kisvárdához képest, ahol egy nap akár öt színházi előadás is megtekinthető egymás után. Az addiktok számára ez maga a Kánaán.
Vegyük például a rekordokat döntögető csütörtöki napot, amely a Mady-babyvel indult – erről a produkcióról még ejtünk szót, sőt legszívesebben csak erről beszélnénk, az adott keretek között. Utána a gyergyószentmiklósi Figura Színház három színésze mutatta be Béres László rendezésében Jevgenyij Griskovec Tél című darabját, némi csendes, télies unalmat csempészve a mind lestrapáltabb fesztiválozók álmos délutánjába. Az ébrenlétről ugyanakkor a szépséges Hópelyhecskét kedvesen megformáló bájos, kecses Vajda Gyöngyvér gondoskodott.
A következő műsorszámot a székelyudvarhelyiek szolgáltatták: Tasnádi István Magyar a Holdon című „kvíz-show”-ját adták Tóth Árpád rendezésében, a szkafandert téve a nap viseletévé. (Tudniillik a Tél katonaszereplői is azt hordtak.) Este 9-re a kisvárdai nem szakmai közönség szélesebb köre a Várszínpad nézőtérén gyűlt össze, hogy a szórakoztató funkciójú off-program keretében a Temesvári Csiky Gergely Színház Ájlávjú című musicaljét lássa és élvezze Borbély B. Emília, Éder Enikő, Kiss Attila és Molnos András Csaba előadásában. A produkció külön kisvárdai stichje, hogy a rendező vajdasági vendégművész: Puskás Zoltán. A legteherbíróbbak éjjel fél tizenkettőkor még beültek a dunaszerdahelyi Gál Tamás estjére, amikor is a monoműfajban jártas színész A nagyidai cigányokat adta elő. Az ős-várdai Nánay István kritikus szerint idén ezért a produkcióért volt érdemes végignézni a fesztivált.
A legkülönlegesebb élményt talán mégis a Mady-baby buszszínházi előadása kínálta. Borbély B. Emília akár naponta kétszer is felszállt a mikrobuszra, hogy egy óra húsz percen át körbe-körbe utazzon nézőivel a városban, s ezenközben eljátssza Gianina Carbunariu Mady-baby című darabját, B. Fülöp Erzsébet rendezésében. Eleinte úgy tűnt, hogy mi, 18 utasok egy repülőgépen ülünk a román hősnővel, aki Dublinba tart, de aztán tovább kísértük őt, végig a prostituálódás útján, az erőszakos halálig. Egy fiatal színésznő fantasztikus teljesítményének lehettünk tanúi, amivel meghódított egy teljes buszt, legyőzve azok ellenállását is, akik irtóznak a színházi interaktivitástól. Borbély B. Emília lefegyverző elszántsággal és kemény munkával eltérített bennünket rendes nézői hozzáülésünktől. Ennek aztán olyan csodálatos pillanatokat is köszönhettünk, mint amikor Madynk leviharzott a buszról, hogy a művház előtt lébecolókat táncolásra, dalolásra késztesse, s történetesen egy kedves újvidéki színésznőt fogott partnerül. Ez Kisvárda. Vagyis ez a legszebb vonása. Hogy egy magyarul beszélő román hősnőhöz egy szerbül éneklő vajdasági magyar színésznő csatlakozik.
A délelőttök a szokott mederben zajlottak. Akadtak, akik az uszodában dolgoztak a kondíciójukon, mások a szakmai klubban időztek, hogy megosszák véleményüket a látottakról Béres Attila rendező vagy Upor László dramaturg vagy Szűcs Katalin Ágnes kritikus vitaindító szavai nyomán. (Lehet, volt olyan is, aki mindkét jóból kivette a részét, és vizes fürdőruhában ült a szakmai beszélgetésen.) A zsűri tagjainak – Vándor Éva és Bán János színészek, Lendvai Zoltán rendező és Dömötör Adrienne kritikus – feltűnően karikásodtak a szemeik, de kitartottak az utolsó előadásig és a döntéshozó értekezletig, ahol a következő eredményekre jutottak.
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Életmű-díjat adományozott a Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulat tagjának, Halasi Erzsébet színművésznőnek valamint .a Kassai Thália Színház igazgatójának, Kolár Péternek..
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium díját a zsűri döntése alapján a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház kapta A mizantróp című előadásért .
A Szülőföld Alap díját megosztva a Marosvásárhelyi Yorick Stúdió 20/20 című előadása és a Csíkszeredai Csíki Játékszín Lilom című előadása kapja.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye díját a Három nővér című előadásáért a szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata kapta.
Kisvárda város díját alapján a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós társulatának A dög című előadása kapta.
A Nemzeti Kulturális Alap meghívásos pályázatán való részvételt a beregszászi Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház társulata nyerte el az Ahogy tetszik című előadásuk alapján.
A Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza Különdíját az Újvidéki Színház kapja Az ember tragédiája előadásáért.
A Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza által a legjobb szórakoztató előadásért felajánlott díj a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház ÁJLÁVJU című előadásaáé..
A Duna Televízió különdíját – portréfilm a Duna TV Kézjegy című sorozatában – a zsűri döntése alapján a 20 éves jubileumát ünneplő Újvidéki Tanyaszínház teljesítményének elismeréséül a társulat igazgatója, Magyar Attila kapja.
Kisvárda város közönségdíját a Kassai Thália Színház Valahol Európában című előadása nyerte el.
A legígéretesebb fiatal színész számára alapított Teplánszky Kati-díjat megosztva a Csíkszeredai Csíki Játékszín Liliom című előadásában nyújtott alakításáért Veress Albert és Benedek Ágnes kapta.
Dr. Oláh Albert, Kisvárda város Polgármesterének díját a Dunaszerdahelyi Epopteia Társulás Műhely A nagyidai cigányok című előadásáért Gál Tamás nyerte.
A legjobb férfi főszereplő díját a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház A mizantróp előadásában - Alceste megformálásáért Pálffy Tibor, a legjobb női alakítás díját az ugyanebben az előadásban Célimene-t játszó Kicsid Gizella kapta.
A legjobb férfi mellékszereplő díját a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának A dög című előadásában Pisti szerepéért László Csaba kapta, a legjobb női mellékszereplő Vicei Natália lett a Szabadkai Népszínház Safe House című előadásban nyújtott Mami -alakításáért
A Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza egyéni díját az Újvidéki Színház Az ember tragédiája-előadásban Lucifer megformálásáért Elor Emina kapta.