Stuber Andrea

Istenes

Kőszegi Ákos

interjú

Népszabadság Jövő 7 2004.VIII.19.

 

Istenes

 

Jupiter isten is megéri a pénzét. Kinézi magának Amphitryon görög fővezér feleségét, s meg is szerzi. Az a trükkje, hogy felveszi a férj alakját, s mint afféle dublőr fellép helyette a hálószobában. A pikáns kaland több drámaírót megihletett. Színdarabba öntötte a történetet Plautus, Moličre, John Dryden, Heinrich von Kleist, Jean Giraudoux. A legfiatalabb változatot egy kortárs szerző, az ötvenes években az NSZK-ból az NDK-ba „disszidált” Peter Hacks szerezte. Az ő Amphitryonja látható a hétvégén Kecskeméten, a Városháza udvarán.

– A mennyből és a pokolból is kijutott nekem mostanában – mondja Kőszegi Ákos, aki Jupitert formálja meg a Bodolay Géza rendezte produkcióban. – Az elmúlt szezonban ugyanis eljátszottam a „főördögöt”, a Magisztert Molnár Ferenc A vörös malom című darabjában. Most pedig Jupiter szerepe az enyém Hacks művében, amelyet júliusban mutattunk be a Zalai Nyári Színpadon, ősztől pedig az Üzemszínházban adunk elő Kecskeméten.

– Hét soproni év után szerződött az Alföldre. Milyen volt az első szezonja a kecskeméti Katona József Színházban?

– Jó évada volt ez a színháznak. Nekem személy szerint három feladatot hozott, s közülük a tánckoreográfus Juronics Tamás rendezte Molnár-előadást találtam a legizgalmasabbnak. Érdekes módon a másik két szerep is – Kányai a Fogadó a Nagy Kátyúhoz című Liliomfi-átiratban és Toureq a Meglőttük a fényes sellőt című bohózatban – olyan volt, ami nem átélést követel a színésztől, hanem azt, hogy kicsit eltartsa magától a figurát. Ez könnyebb is, nehezebb is számomra a szokásosnál, mivel én inkább „belemenős” típusú színész vagyok. Eddig mindig azok az alakításaim sikerültek a legjobban, amikor nem felmutatni kellett egy alakot, hanem megélni a sorsát. Dmitrij Karamazov például, vagy Lennie az Egerek és emberekből. Tapasztalataim szerint egyébként körülbelül háromévente fordul elő, hogy az embernek valami igazán összejön, s emlékezetesen jól sikerül a találkozása a szereppel, az előadással. Máskor meg egyszerűen végzi a dolgát, legjobb tudása szerint.

– Sokat szinkronizál. Többek között Andy Garciának, Tim Robbinsnak, Tom Hanksnek adja a magyar hangját. Mi a titka ennek a munkának?

– Fel kell ismerni, hogy mi az, amit a vásznon látható színész el akar játszani éppen, s azt a szándékot kell megpróbálni hanggal kifejezni. Ez persze olyan színészi gyakorlottságot igényel, amire nem lehet szert tenni pusztán a szinkronstúdióban.

– Jövőre milyen szerep várja?

– Lőrinc barát a Rómeó és Júliában. Külön örömöm, hogy Bodolay Géza meghívta vendégnek Kecskemétre Kubik Annát, ő lesz a partnerem a Dajka szerepében. Bevallom, az én ötletem volt ez, és abból adódott, hogy régóta vágyom Kubik Annával együtt játszani. Nagyszerű színésznőnek tartom. Szinkronizáltunk együtt, s elámultam azon, hogy milyen végtelen természetességgel tud megszólalni. Csak menni kell a hangja után. Mint Lőrinc barát legszívesebben máris indulnék.

Stuber Andrea