Stuber Andrea

Figaro itt

Beaumarchais: Figaró házassága

próbariport

Népszabadság Jövő 7 2004.X.29.

 

Figaro itt

 

Besétál az ember az Andrássy út mögé a Révay utcába, elhalad néhány zavarba ejtő hálófülke mellett, majd megérkezik a Vidám Színpad csinos, világos, frissen átépített bejárata elé. Odabent a meglehetősen hideg színházteremben a nyarat idézik: a Figaro házassága című Beaumarchais-vígjátékot gyakorolják, amelyet tíz júliusi estén Keszthelyen már sikerrel játszottak. Most a kőszínházi változat bemutatójára készülnek.

          Hogy ilyen esetben miféle próbák zajlanak a munkafolyamat elején, azt nehéz meghatározni. Vegyesek. Egyszerre többfélék. Ez a mai délelőtt voltaképp olvasópróba, rendelkezőpróba és felújítópróba is egyben. Hiszen Puskás Tamás rendező némiképp átdolgozott szövegkönyvvel érkezett. Ennek következtében végig kell rágni néhány jelenetet, megtárgyalni az átalakított mondatokat a szereplőkkel, akik újabb javaslatokkal élnek, de Radnai Annamária dramaturg résen van: féken tartja a beavatkozási lendületet. Ebben a stádiumban alighanem Fodor Mariann súgóé a legtöbb munka, hiszen minden változtatást gondosan át kell vezetnie a maga példányába.

Schlanger András leginkább rendelkező próbán érezheti magát, ő ugyanis most találkozik először Bartolo figurájával, akit nyáron még Újréti László alakított. Schlanger júliusban felmentést kapott a szereplés alól, mivel akkoriban épp a komáromi színházban rendezett. Most azonban készen áll, s érdeklődve várja Puskás Tamás eligazítását, hogy milyen emberről van szó, honnan jön, mit tud a főhősök történetéről, s hogyan reagál, amikor Borbás Gabi Marcelinájával együtt színre toppanva meglátja ellenlábasát, Figarót. Akinek képében Magyar Attila megnyugtatja Schlangert: a néző mindebből annyit fog “levenni”, hogy bejött két szereplő és találkozott a harmadikkal.

          Magyar Attila – aki a színházi szakma atyja, amennyiben Faternak hívja őt mindenki – egyelőre zártan és visszafogottan ügyködik. Neki most az a dolga, hogy pontról pontra felidézze magában, mit hogyan csinált a nyári előadáson. Ugyanakkor nyilván tovább érlelődik, gazdagodik az alakítása az újabb bemutatóig. A szereplők láthatólag nem csupán azt keresik a játékban, ami már benne volt, hanem azt is, ami még nem. A Suzanne-t játszó Gidró Kati csupa mélázó figyelem. Ő új tag a Vidám Színpadon, idén végzett a színművészeti egyetemen, s rögtön dupla debütálásra készül. Ezekben a hetekben nemcsak Figaro Suzanne-ját próbálja itt a Révay utcában, hanem Rómeó Júliáját is Kecskeméten.

          A csapodár Almaviva gróf megszemélyesítője Varga Zoltán, feleségét Létay Dóra játssza, Chérubin Simon Kornél. Chérubint az események egy pontján a cselszövő szereplők nőnek öltöztetik. A fiatal színész e próbán még nem hordja az álruhát, de farmerben-pulcsiban is látszik rajta, hogy alighanem csinos, bájos arcú, jól megtermett lány lesz majd belőle. Eddig most nem jutunk el. Két óra múlt, a színészek már mennének, a díszletezők jönnének. Húzzák, eresztik, variálják is hamarosan a díszletvásznakat Puskás Tamás vezényszavaira. A Rózsa István tervezte festett kép szüli majd az illúziót: az Aguas-Frescas-i kastély, park, szökőkút, rokokó bohóság.

 

A Figaro házassága bemutatója október 29-én lesz a Vidám Színpadon.

Stuber Andrea