Stuber Andrea

The New Face of the Phantom

Az Operaház fantomja

hír

Programme Magazine 2003.IV.

 

A Fantom új arca

 

Alighanem az 1996-os esztendő volt Az Operaház fantomjának legjobb éve. A világ tíz színpadán játszották, a nézők átlagosan kilenc percenként váltottak rá jegyet. 2003 nyarára a híres musical eljut Budapestre is. A Madách Színház – mely hosszú, sikeres szériát tudhat magáénak a Macskákból, valamint a József és a színes, szélesvásznú álomkabátból – érdemei elismeréseként elnyerte Andrew Lloyd Webbertől és cégétől Az Operaház fantomja bemutatási jogát. Ráadásul nem is egyszerűen a „copyright”-ot, hanem az önálló, eredeti színrevitel lehetőségét kapta meg Szirtes Tamás rendező. Közel kétszáz énekes-színész jelentkező, a főbb szerepekben hármas szereposztás, háromhónapos próbaidőszak, 150 millió forint körüli költség és hónapokra előre eladott telt házak – egyelőre ezek az ismert adatok az előadássorozatról, melynek keretében egy év alatt 150 alkalommal lesz látható a musical az Erzsébet körúton.

– A Mackintosh-cég határozott kívánsága volt, hogy a produkció látványvilága nagyon más legyen, mint az eredetié – mondja Kentaur, a budapesti bemutató díszlettervezője. – A londoni premier óta eltelt 17 év, az színházban nagy idő. A tervezés során figyelembe vehettem az első színrevitel tapasztalatait és az új trendeket, a színházi gondolkodás változásait. A Madách előadása filmes látványvilágot nyújt majd, pillanatról pillanatra változik a kép, felvonásonként 20-30 helyszínt varázsolunk a nézők elé. Bizonyos elemek végig jelen lesznek – a darab alaphelyszínét, a XIX. századi színház izgalmas, romantikus miliőjét igyekszünk minél gazdagabban ábrázolni. A Madách Színház színpadtechnikailag ugyan kevesebbre képes, mint a nagy, nyugat-európai színházak, de ezt ellensúlyozza, hogy a kelet-európai színházban ma is hatalmas kreatív erő működik. Ennek is köszönhető, hogy több látványeffektust tartalmaz az előadás, mint amennyit az ősbemutató. Természetesen Az Operaház fantomja klasszikus látványelemeit sem fogja nélkülözni a produkciónk: a fantom titokzatos búvóhelyét, vagy az operaházi csillárt, amely másképpen és más tempóban, mint Londonban, de zuhan és felrobban majd, ahogy kell. Reálisabb „csillárélménnyel” szolgálunk, mint az eredeti verzió – ígéri a díszlettervező.

Stuber Andrea