Stuber Andrea

Miért?

Ács: Mennyei híd

Győri Nemzeti Színház

színikritika

Zsöllye 2002.IV.

 

Miért?

Ács János: A mennyei híd

Győri Nemzeti Színház

 

d: Csanádi Judit j: Gyarmathy Ágnes z: Kamondy Ágnes dr: Vörös Róbert r: Ács János

fsz: Gyöngyössy Katalin, Malek Andrea mv, Maszlay István, Baranyai Ibolya, Tóth Tahi Máté, Balsai Mónika,

 

Hálás szívvel tudatom, hogy a Győri Nemzeti Színház Kisfaludy-termében kényeztetik a közönséget. Üdülni lehet menni oda: levegőhöz, jó kilátáshoz és kényelmes ülőhelyhez jut az ember. A mennyei híd című produkció nézőtere diadalmasan ellenemond annak a tapasztalati ténynek, mely szerint a stúdióelőadások szükségszerű velejárója, hogy a publikum fulladozik, zsúfolódik, nyomorog és hangjátékot műélvez. Aki tudja, miről beszélek, az tudja, miről beszélek. Hihetetlenül jó érzés, hogy végre egyszer nem kell a lábakat egymásba tekerni, vállakat összehúzni, nyakat megnyújtani.

A fentieknél sokkal több jót már nem is nagyon tudok mondani a győri bemutatóról. A darabot Ács János írta – hirdeti a színlap -, Mérimée, Offenbach, Madame de Sévigné és Thornton Wilder műveinek motívumai alapján. A cselekmény történetesen egybeesik a Szent Lajos király hídja című Wilder-kisregény sztorijával. Péntek délben, 1714. július 20-án Peru legszebbik hídja leszakadt, s öten, akik éppen átmenőben voltak, a mélységbe zuhantak – ez a könyv és a színdarab első mondata. Vajon miért épp ez az öt ember járt szerencsétlenül? A törvényszerűséget, az isteni elrendeltetést keressük a sorsukban. Az egyik közülük a magányos, iszákos, különc Montemayor márkiné. Társalkodólánykája a másik; a jámbor, jólelkű Pepita. A harmadik egy halk szavú fiatalember, Esteban, aki szüleit nem ismerte, ikertestvérét pedig nemrég temette. A további két áldozatot a színésznő Camila Perichole gyászolja: kisfiát és idős barátját, Pío bácsit veszítette el.

Megismerjük mind az ötük életét és mély, gazdag, szenvedélyes, elfojtott vagy felfedezetlen érzelmeit. Néha rosszul szerettek, néha nem azt, akit kellett volna, de szerettek valamennyien. Ennyi a közös bennünk, meg az, hogy a szakadékban végezték. Hogy miért éppen ők, arra végül is nincs válasz. Akár aggasztó, akár megnyugtató ez a nemtudás.

Az előadást Ács János rendezte, egyazon napon már a második meglepetést szerezve nekem. Mert véletlenül délelőtt is láttam egy sápadt kis produkciót - Komédiások főpróba, Shure Stúdió -, azon is elcsodálkoztam, hogy Ács jegyzi. Nem t’om, régebben valahogy sokkal fontosabbak voltak a rendezései. Markánsak és felismerhetők. Mostanában meg ezek a halvány, pasztell iparosmunkák. Persze lehet halmozódó hozama egy ilyen korszaknak is, például profitálhatnak belőle közösen az együtt alkotók, csak erről mi nézők prompt nem feltétlenül értesülünk.

Lám, Győrben a legjobb helyi rutiniék – plusz egy sztárvendég - vesznek részt A mennyei híd felépítésében és leszakasztásában. (Van még két meghívott az egypetéjű ikerfiúk szerepére, de csupán annyi a hasonlóság köztük, hogy mindketten civilnek látszanak.) Magát az átkelőhelyet Csanádi Judit díszlete épp csak jelzi két kötéllel, mely surranó hangot hallatva gyorsan kikígyózik a színről. Amúgy egyszerű, puritán és méltóságteljes a színpad, mindössze a szabályos alakú mennyezeti freskódarab emlékeztet valamiféle korabeli, barokkos pompára. Kamondy Ágnes zenéje pedig erővel és titokzatos hatalommal bír.

Montemayor márkinét a finom és arisztokratikus Gyöngyössy Katalin adja bódult kacagásokkal és elomló, nőies gyengeséggel. A történet hősei közt titkos kapcsot képező zárdafőnökasszonyt Baranyai Ibolya játssza, posztjához képest talán túlontúl heves érzelmi kitöréseket produkálva. Maszlay István elegáns alkirály; korrekten eltoporzékolgat a szerepben. Tóth Tahi Máté letisztult és elfásult Pío bácsiként valamit megéreztet a színházcsinálás áldozatos munkájából is. Afféle menedzser, rendező, edző és teoretikus ő a perui színpad csillaga mellett. Perichole művésznőt Malek Andrea formálja meg, s formás is az alakítása. Egyik keze a csipőjén, a másikban szivar, száján dohánydarabkák. Egészségesek a gesztusai és sok élet van benne. A másik figyelemreméltó szereplő Balsai Mónika, aki Pepitát játssza gyöngéd aggodalommal az arcán és szép ijedelemmel a homlokán. Ő speciel halottja a darabnak, de nálam túlélte pár nappal az előadást.

Stuber Andrea