Telis-televízió

Jordán - Selmeczi: Megadom, és...

Merlin Színház

színikritika

Népszava 1997. IV. 27.

 

Telis-televízió

 

Jordán-Selmeczi: Megadom, és... (Merlin Színház)

Zene: Selmeczi György. Díszlet: É. Kiss Piroska. Jelmez: Veréb Sándor. Rendező: Jordán Tamás.

Szereplők: Berek Kati, Bíró Kriszta, Feuer Yvette, Horváth Ákos, Horváth Bora, Jordán Tamás, Kalmár Tamás, Koleszár Bazil Péter, Kupcsok Zoltán, Orosz Róbert, Parti Nóra, Oberfrank Margit, Pásztor Tibor, Szűcs Lajos, Zámbó Lilla, Szikszai Kinga.

 

Aki látta már Bódogékat, az tudja, milyen ideg- és kapcsolatölő a Televízió, ha leigázza a családot. Bódogékat Szakonyi Károly írta meg az Adáshiba című komédiában, 1970-ben. Azóta a helyzet "fokozódott". Bódogék még egyetlen, korlátozott mederben zajló műsorfolyam előtt dekkoltak. Nem ömlött rájuk több csatornán, éjjel-nappal az adás. Igaz, számukra az MTV 1 is elég volt ahhoz, hogy le ne szakadjanak a képernyőről az istennek se. (Illetve az Isten Fiának se.) De nekik még nem túszszabadítást és stadionkatasztrófát közvetítettek élőben, hanem a holdraszállást. Továbbá nélkülözniük kellett a vetélkedőket, a szappanoperákat meg az erotikus thrillereket, és nem adatott meg számukra az sem, hogy elmés reklámszövegekkel bővíthessék a szókészletüket.

Bezzeg ma!

A Merlin Színház Megadom, és... című darabjában – Jordán Tamás és Selmeczi György munkája – hatalmas tévéképernyő uralja a színpadot és a szereplőket. A tévében gazdag, elegáns, sokfogú amerikai family bájolog, a tévé előtt csóró, lompos, fogfájós magyar család üldögél. Kotkodácsoló nagymama (Berek Kati), romantikus lelkületű kismama (Bíró Kriszta), gondterhelt vő (Pásztor Tibor), magába süppedt nagypapa (Jordán Tamás) valamint egyéb rokonok, barátok és üzletfelek. Kicsit sokan vannak a szereplők – ettől aztán kevesüknek jut érdemi szerep –, s mind tévéfüggőek. Szeretnének olyanok lenni, mint a tévébeli vonzó társaság tagjai. Egymással kommunikálni már régen elfelejtettek – ha ugyan tudtak valaha –, tehát ehhez is a tévéből vennék a mintát. És akkor valami különös történik: megzavarodik a készülék. Kijöhetne a Gelka – ha van még olyan –, de nem a Gelka jön ki, hanem a tévésorozat mintacsaládja. A szappanopera nem habozik, ha segíteni kell: szereplői kimásznak a képernyőből, belépnek hőseink lakásába és életébe, hogy megtanítsák őket beszélgetni. Mármint úgy, ahogy ők szoktak. (Itt jegyzem meg, hogy engem paradox módon kirekeszt kissé az előadás, mely joggal ostorozza a tévé rabjait. Én ugyanis keveset nézek tévét, és még soha nem láttam ezeket a műsorokat, amelyeket a produkció idéz. Azt sem tudom, létezőek-e vagy kitaláltak.)

Nem mondom el, mire jutnak egymással a tévéhősök és a színpadiak. A Merlin Színház ötletes, kedvesen játékos, otthonosan pongyola darabja úgyis egy – az előzményektől némiképp független – költői etűdben végződik. Két Jordán Tamás marad egyedül a színen. Az egyik a tévé képernyőjén mutatkozik, a másik a színpadon. Az előbbit megfáradt, kiürült, őszinte emberi hangját már elvesztett személyiségnek látjuk, a másik pedig rezignált, hitefogyatkozott férfi, aki azonban nem még adta fel.

Két Jordánok beszélgetnek. Az egyik valami valódit, hiteleset, igazit szeretne kihúzni a másikból. Nemigen jutnak dűlőre. Mit játszhatnának hát? Leülnek pókerezni. Kártyázik egymással a tévészereplő és a színpadi. A teljes életnagyságú Jordán Tamás mondja ki a darab utolsó mondatát: megadom, és... Erre a szép, bizarr pillanatra borul rá az előadásvégi sötét.

Stuber Andrea