Nézd meg, mi ez!

Serreau: Nézd meg, ki az!

Merlin Színház

színikritika

Népszava 1996. XI.

 

Nézd meg, mi ez!

 

Coline Serreau: Nézd meg, ki az! (Merlin Színház)

Fordító: Litvai Nelli. Díszlet, jelmez: Balla Margit. Zene: Melis László. Rendező: Deák Krisztina.

Szereplők: Margitai Ági, Végvári Tamás, Pásztor Tibor, Koleszár Bazil Péter, Horváth Ákos, Orosz Anna, Bozó Andrea, Kalmár Tamás, Falvay Klári, Kolozsváry Dóra, Orosz Róbert, Kupcsok Zoltán.

 

A Nyúl család szegényes konyhájában angyal székel a kredenc tetején. Kék szárnyú, sötét angyal, sötét szemekkel. Szomorúan, szelíden, aggódóan nézdigél. Minden bizonnyal hivatalos minőségben van jelen, ő ellenőrzi Angyalország – vagy ha úgy tetszik: Ufóföld – kiküldött tudósítóját, aki a Nyúl család legkisebb gyermekeként éppen a mi bolygónkon emberkedik.

Ilyen körülmények között nem is csoda, ha Nyúlék házatáján sok furcsa, bolondos dolog történik ez idő tájt. A legidősebb fiú ügyesen átvágja a rendőröket, a másik fegyvereket hordoz a gitártokjában, a legidősebb lánynak ukk-mukk-fukk válni támad kedve, a hugi meg anyakönyvezető elé járul, hogy ott mondja ki vőlegényének a boldogító nemet. A család nekivadultan bulizik, táncol, dalra fakad. Szóval mulatságos vircsaft folyik. S közben olyan savas az egész, hogy az embernek valósággal szétmarja a torkát.

A francia Coline Serreau Nézd meg, ki az! című színdarabja mai magyar tragikomédiává formálódik Deák Krisztina rendező keze nyomán a Merlin Színházban. A mű szinte észrevétlenül veszi magára az akár itt és most jegyeit. Abból a helyzetből indul ki, hogy a helyzet rossz. A gazdaság, a politika behúzódásra késztette az embereket, akik visszavonultak saját, legbelsőbb köreikbe. Már csak a család fontos számukra. Gondolják, hogy minden egyebet kívül tudnak rekeszteni az ajtón. De nem tudnak. Betör a házba gazdaság, politika, és az utolsó mentsvárat, a családot is összeomlasztja.

Deák Krisztina rendezése baljós sejtelmességgel és enyhe szürreáliával vonja be a játékot. Titkot rejteget az előadás. Ugyanakkor Balla Margit stilizált, mesekék fürdőkádja és WC-je szomszédságában a lehető legvalóságosabb szerény vacsorákat költik el Nyúlék. (Szegény színészeknek ezen az estén három napi hideg élelmet kell elfogyasztaniuk röpke két óra alatt.) Ügyes a stílusötvözet: a sötét költőiség, az akciófilmes keménység. a scifis homály és a hétköznapi realizmus éppúgy megfér itt egymással, mint a nézőben a sírhatnék és a nevethetnék.

A produkció érdekességéhez és hatásosságához persze elengedhetetlen az egy margitainyi színészerő egység. Margitai Ági játssza ugyanis Nyúl mamát. Méghozzá egy Hábetlerné rendíthetetlen szilárdságával, szívósságával, családfenntartó és vezénylő képességével. Van hét másodperce arra, hogy a szó szoros értelmében megsirattassa önmagát a közönséggel. Szerintem az is sikerül neki.

Nyúl papát Végvári Tamás adja, csupa szeretnivaló tutyimutyisággal. A gyerekek változóan figyelemreméltóak: Pásztor Tibor kedvesen kamaszos kis Nyúl, Horváth Ákos nyegle Misu, Koleszár Bazil Péter önmagába zárt Bébé, Orosz Anna gyöngyöző kacajú Mari, Bozó Andrea szikrázó szemű Luci. Falvay Klári a magányos, szeretetéhes szomszédasszonyt játssza megfontoltan. És ott van még a kék angyal, kinek szerepében Kolozsváry Dóra gubbaszt némán a kredenc tetején. Tehetetlennek látszó, megviselt, érzékeny és védtelen arccal. Hát ő lenne az, akinek segítenie kellene rajtunk.

Stuber Andrea