Trópusi tobzódó |
Dés, Geszti, Békés: A dzsungel könyve |
Pesti Színház |
színikritika |
Népszava 1996. I. 29. |
Dés–Geszti–Békés: A dzsungel könyve (Pesti Színház)
Díszlet: Dávid Attila. Jelmez: Orosz Claudia. Koreográfia: Imre Zoltán. Rendező: Hegedűs D.Géza.
Szereplők: Dányi Krisztián fh., Borbiczki Ferenc, Reviczky Gábor, Kútvölgyi Erzsébet, Szervét Tibor, Sipos András, Méhes László, Oberfrank Pál és sokan mások.
Ha az ember a latyakos Váci utcán befordul a Pesti Színházba, trópusi idillbe csöppen. Dávid Attila papírmasé dzsungeldíszletében lenge leplekbe öltözött fiatalokat lát, akik a tűz körül ejtőznek és dalban fohászkodnak az istenekhez. Az egymásba omlott párok egyikének már gyereke is van: helyes, gyömöszkölni való, kissé rémült fiúcska. Ő Maugli. Ez az őserdei csoportkép nyitja és zárja A dzsungel könyve musicalváltozatát. Kekecebb nézők persze megkérdezhetik, hogy akkor pontosan mi is történik az előadás eleje és a vége között. Vallási extázisba esett szektatagok vizionálnak borús történetet az asszimilálódási nehézségekről? A társadalomból kivonult hippik képzelegnek narkómámorban? Vagy ez a keretjáték csak tartalomtalan forma?
A két jelenet között mindenesetre megelevenedik előttünk Maugli csodás meséje. Kissé kuszán és szétfolyóan, jelezvén, hogy a szerzőket elragadta a hév. Valósággal tobzódtak az élvezetekben. Senkinek nem volt szíve kihagyni semmit. Békés Pál nyilván a szavakhoz, Dés László a hangjegyekhez, Geszti Péter a poénokhoz ragaszkodott. Kisebb baj lenne a túlzott vehemencia, ha normál teherbírású nézőkre zúdulna a produkció. Csakhogy a közönség zömét a csekélyebb ülőképességű gyerekek adják majd.
A rendező Hegedűs D. Géza bevonásával közel három évig készülődött a mű. Ehhez képest meglepő, hogy nem átütőbb és testreszabottabb. (És vajon miért nem a Vígszínházban került színre, ahol a pazar színpadtechnikai lehetőségek talán beindították volna a Kőműves Kelementől elszakadni még mindig nem képes rendező fantáziáját?) Hogy csak egy példát mondjak: ha már megszületett az a szellemes ötlet, hogy a keselyűt Sipos András temetkezési vállalkozónak játssza – s Orosz Claudia jelmezei is ügyesen antropomorfizálnak –, akkor miért nem lehetett a többi szereplőt is "kitalálni"?
Az előadást végül is nem annyira a rendezői elv, mint inkább a "harapós" főiskolás csapat énekes-táncos lendülete mozgatja. Dányi Krisztián fh. kedves Mauglija körül különböző ambícióval forgolódnak a vígszínházi színészek. Reviczky Gábor Baluként most mindent megengedhet magának, amit gyakran olyankor is megenged, amikor nem szabadna. Viszont finom, visszafogott és megható, amikor hexameterben búcsúzik, majd elmegy meghalni. Sipos András kéjesen keselyeg. ("Részvét, kegyelet, vinném a tetemet.") Kútvölgyi Erzsébet (Bagira) a nevelőnők gyöngye, akinek – érdemi betétszám híján – torkában marad annak bizonyítéka, hogy mindenkinél jobban tud énekelni. A tigrist játszó Szervét Tiborból ezúttal hiányzik a felszabadultság. Borbiczki Ferenc Akelaként a torkaszakadtát próbálgatja. Méhes László a legimponálóbb: a tökélyre fejleszti Ká kígyótechnikáját. (A színész kiváló mozgáskultúrája most Imre Zoltán megfelelő koreográfusi munkájával párosult.)
Nem volna korrekt, ha a saját, szelíd fanyalgásomon túl nem tudósítanék az autentikus közönség véleményéről. A hozzám közelálló, célzott nézők kedvezően fogadták a produkciót. Az egyiküknek (134/29/8, lány) Balu tetszett a legjobban, mert olyan viccesen jár. A másik (138/28/10, fiú) Buldeo kétcsövű puskáját értékelte a legtöbbre.