Richárd, a rettentő |
Shakespeare: III. Richárd |
Egri Gárdonyi Géza Színház |
színikritika |
Népszava 1996 |
Az egri Gárdonyi Géza Színházban Gali László igazgató-rendező szívesen mutat be évadonként egy-egy Shakespeare-t, csak úgy. Idén a III. Richárd került sorra. A vérlepte tragédia Gloster hercegről, aki nem elég hogy púpos és sánta, de még önkéntes alapon gazember is. (Kis túlzással azt mondhatnánk, hogy ebben a drámában a bérgyilkosok a legrokonszenvesebb, leglelkiismeretesebb szereplők.)
Az egri színrevitel tartalmaz jószerével minden divatos mismást, amitől egy Shakespeare-előadás modernnek látszhat. Van benne rozsdás-fémes falrendszer és függőfolyosó (díszlet: Kastner Péter), bőrszerkók, dzsekik, szegecsek (jelmez: Húros Annamária), füst, némi vér, továbbá olyan horrorisztikus hangeffektusok, amilyenekkel a szellemvasúton szoktak riogatni. (Zene: Aldobolyi Nagy György).
Gali tisztesen unalmas, eredetiséggel egyáltalán nem gyanúsítható rendezéséből az mindenesetre kiderül, hogy a III. Richárd valóságos aranybánya: bravúros színpadi jelenetek tömkelegét tartalmazza. (Vagy ezt magamtól tudom? Nem is tudom...) Ott van mindjárt a második szín; a híres-hírhedt szcéna, amikor a gyilkos Richárd meghitt, koporsómelléki jelenetben elcsábítja egyik áldozatának özvegyét, Lady Annát. A csinos özvegyasszonyt fővárosi vendégművész, Juhász Judit alakítja igen szép, mélyről jövő gyásszal és kétségbeeséssel, lélegzetszaggató felháborodással. (Itt jegyzem meg, érdekes, hogy a Nemzeti Színház színésznői idegenben mintha jobban játszanának, mint hazai pályán. Ott van például Varga Mária is, akit Pesten évek óta nem láttam olyan remeknek, mint a debreceni Félkegyelmű-előadás Nasztaszja Filippovnájaként.) A gátlástalan széptevőt és önjelölt uralkodót Csendes László formálja meg. Hátranyalt hajjal, feketében, szőrmentén púposan és átabotában sántán. Csendes erős, dinamikus, formátumos színész. Most mégis inkább címszerepet játszik, mint III. Richárdot. Kevésbé hasonlít a hatalomra éhes gonosztevőre, mint a színészre, aki élvezkedik a nagy szerepben.
Az említetteken kívül további harmincnyolc szereplő lép színpadra. Bejönnek, elmondják, meghalnak, némelyikük kísért még kicsit. Becsületesen dolgoznak mind. Nem lenne igazságos, ha bárkit is kiemelnék közülük. Meg nem is tudnék kit.